19. 1. 2015

Saunování - ideální způsob prevence našeho zdraví

Saunování patří již od doby starých Římanů k ideálnímu způsobu relaxace a uvolnění. Kromě toho má saunování blahodárný vliv na prevenci našeho zdraví. Posiluje totiž náš imunitní systém a zbavuje tělo od toxinů.


Sauna

Již samotný název pochází z finštiny… Ze severského státu, kde již před staletími byl zjištěn blahodárný vliv termoregulace. Proces saunování je střídavý pobyt v sauně, kde je teplota v místnosti 80-110 stupňů Celsia s nízkou vlhkostí vzduchu a prudké ochlazení v ochlazovacím bazénu, kádi, sprše… Nejlépe však ve sněhu.

Římské lázně - koupele se také historicky vyvinuly před tisíci lety, oblíbené byly pro analgetické, myorelaxační účinky a ve své době plnily i společenskou funkci.V  Římě byly poprvé v historii použity stavební prvky s rozvodem páry tak, že stěny a podlahy byly vyhřívané. Tyto stavby měly název termy a z té doby se pak rozšířil název terma, termoterapie, pro aplikaci tepelných procedur.

Proč je saunování prospěšné pro naše zdraví?

V sauně se "skrývá" klíč pro zdraví a k dobré pohodě. Saunové horko stimuluje vegetativní  nervový systém, působí relaxačně, detoxikuje organismus, zvyšuje imunitu, z lepšuje krevní oběh a dokonce má i blahodárné kosmetické účinky na pokožku - teplo otvírá póry kůže, odvádí škodliviny. Tkáň většiny lidí je překyselená, nahromaděné toxiny v organismu mohou být spouštěčem bolestí kloubů, svalů, trávicích poruch, začátkem mnoha chronických onemocnění.

  • Pravidelné saunování podporuje vyplavování škodlivin z těla. Společně s potem je vylučováno olovo, kadmium, nikl.
  • Pravidelné saunování je prevencí před vysycháním pokožky.
  • Pravidelné návštěvy sauny trenují celý organismus, zpomaluje se biologický proces stárnutí.
  • Saunování patří neodmyslitelně ke zdravému životnímu stylu.
  • Sauna a sportování patří k sobě: po návratu z lyžování, promrzlí do morku kostí, je úžasné zrelaxovat v sauně.
  • Sauna dokáže i odbourat svalovou horečku, pokud jsme přecenili své síly...

Ne nadarmo je sauna součástí wellness zařízení, jako je tomu například v hotelu Diana a za nedlouho v saunovém světě Thermeparku Velké Losiny. Saunový svět bude cestou protikladů a rovnováhy, tepla a chladu a naše tělo a duše lépe snesou zátěž moderní doby.

"Sauna je i v dnešní době povýšena na společenskou událost. Nabídka je opravdu široká. Saunové ceremoniály, saunové světy…finská sauna, keltská sauna, bylinková sauna, solná sauna, parní sauna, infra sauna. Osobně se přiznávám, že jsem vyznavačkou saunování pro jeho duchovní a duševní relaxaci. Sauna je schopna mě postavit znovu na nohy," přiznává MUDr. Milena Dědičová, lékařka z Termálních lázní Velké Losiny.

Jak často bychom se měli saunovat?

Ideálně 1x týdně - vzhledem k imunitním procesům v krvi. Do sauny však nesmí člověk s akutním onemocněním, infekčním onemocněním, přenosným kožním onemocněním, otevřenou ránou. Zvážit saunování je nutné i v rekonvalescenci, kolísavém krevním tlaku. Vstup do sauny je na vlastní riziko… Zásady správného sanování bývají zřetelně vyjmenovány při vstupu do sauny i upozornění, že některá onemocnění a saunování jsou vhodná po vyšetření a konzultaci s lékařem.

Zásady správného saunování

  1. Před každým vstupem do sauny setřete vodu z povrchu těla.
  2. Do prohřívárny si vezměte jen prostěradlo či osušku, na kterou si sednete nebo lehnete - nohy z hygienických důvodů na vlastním prostěradle. Ideální je poloha vleže, kdy se tělo prohřívá rovnoměrně. 
  3. V sauně můžete dýchat pouze nosem, ale také ústy. Při pocitu pálení vzduchu při dýchání můžete překrýt nos i ústa dlaní. Dýchejte frekvencí, jak jste běžně zvyklí.
  4. Po uplynutí doporučené doby saunování nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek, opusťte saunu.
  5. Při pocení můžete velmi lehce hladit a otírat povrch těla, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže.
  6. Opláchněte se pod sprchou a ochlaďte v bazénu – pozvolným ponořováním, nikoli skokem! Pokud možno i s hlavou nebo alespoň po zátylek.
  7. V bazénu sledujte průběh 3 fází v celkové délce cca 2-5 minut:
    Nejprve se dostaví pocit chladu;
    poté začnete cítit tepelnou pohodu;
    v poslední fázi, kdy opět nastoupí pocit chladu, bazén opusťte.
  8. Proceduru teplo - chlad opakujte alespoň 3x. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou (nepoužívejte již mýdlo) a zabalte se do osušky, koupacího pláště či županu.
  9. Po saunování přejděte zabalení a osušení alespoň na 20 minut relaxovat do odpočívárny. V této fázi nezapomeňte řádně doplnit tekutiny. Vhodný je chlazený čaj, minerálka nebo vybrané isotonické sportovní nápoje.
  10. Doporučení po saunování nechat doběhnout relaxaci, doplnit tekutiny… Nedoporučuje se alkohol, kouření.